Belgische EP's smaken naar meer PDF Afdrukken E-mail
woensdag 07 maart 2012 15:11
Belgische bands bestoken ons de laatste tijd met fysieke en digitale exemplaren met verassend goeie homegrown muziek. En we hoorden dat het muzikaal weer helemaal goed zit in ons Belgenlandje. Check de geluiden de Leuvense alternativo's Mosquito, de Antwerpse psychedelische mathrockers van Codasync, de straight-to-your-gut rock van 30,000 Monkies en de atmosferische klanken van idm-rockers Cordyceps.

Codasync, de mannen uit Antwerpen die zich niet zomaar in een genre laten plaatsen, bewijzen met hun nieuwe EP na het weergaloze 'Snacycod' dat enkel zij zoiets kunnen overtreffen. Ze zetten op het amper 4 nummers tellende mini-album de psychedelische lijn van hun vorige lekker door en gaan zelfs nog meer de minimalistische tour op. Gesynthetiseerde geluidslandschappen, psychedelische zweverige hoogstandjes en atmosferisch flows wisselen elkaar af op 'Akronize'. Codasync blijft niet te categoriseren en ze bouwen door op een genre dat alleen zij kunnen omschrijven met geluid. En daar houden we wel van!

IDM is wel hét onderschatte genre sinds de jaren '90. Gelukkig heb je nog Cordyceps, een band die het beste van de IDM weet te integreren met tokkelende gitaarklanken à la Battles. Die vergelijking is misschien net iets te kort door de bocht, maar steek die gitaar samen in bed met Richard - Aphex Twin - D. James en je hebt iets dat trekt op Cordyceps. Sowieso een band die ondergewaardeerd zal blijven door hun experimentele karakter, maar daarom net onweerstaanbaar en zeker de moeite om eens op verplaatsing te gaan voor een live optreden.

We hadden al een vermoeden dat Tim Vanhamel in zijn scheve periode wel eens enkele bastaardzonen op aarde heeft gezet, maar dat die nu al oud genoeg zijn om met z'n alle één van de vetste EP's sinds lang ineen te boxen, dàt hadden we net niet zien aankomen. 30,000 Monkies staat voor onconventionele rock die je bij je kloten grijpt en voor de volle 30 minuten niet meer loslaat. Hard, noisy en gitaarrifs met ballen.

Mosquito is een Leuvense band die het boekje 'Alternatieve Rockband voor Dummies' van buiten kent en niet vergeten is om elke invloed toe te voegen - of dat nu hardcore, post-rock of drum&bass is. De flarden electronica lijken wel het enige lichtpuntje aan het einde van de tunnel, maar spijtig genoeg komen we net niet aan het einde van die tunnel en verzandt het geheel opnieuw in eentonige 'alternatieve' rock.